loading...
hacker boy
لوگو ی وبلاگ

کدستان

  • خوش آمدید
  • لوگوی وبلاگ
  • اهداف
  • در خواست
  • درباره ی m31
با سلام خدمت همه ی شما دوستداران آسمان زیبای شب. به وبلاگ من خوش آمدید امیدوارم لحظات خوبی در کنار یکدیگر داشته باشیم.

هدف من از ایجاد این وبلاگ ساخت جایی برای گرد آوردن تمام دوستداران نجوم و آسمان شب می باشد.
برای بهتر شدن این وبلاگ لطفا من را از نظرات خود بی بهره نکنید. لطفا از انجمن وبلاگ نیز به نحو احسنت استفاده کنید. با عضویت در این وبلاگ از امکانات ویژه ی آن بهره مند شوید. شما می توانید با عضویت خود علاوه بر پشتیبانی از این وبلاگ مطالب خود را نیز در این وبلاگ قرار دهید. با عضویت در خبرنامه ی ما از جدید ترین مطالب روز دنیای نجوم مطلع شوید.
آندرومدا یا زن بر زنجیر یک کهکشان مارپیچی واقع در صورت فلکی آندرومدا است که حدود ۲.۵ میلیون سال نوری از ما فاصله دارد. با این‌که آندرومدا نزدیک‌ترین کهکشان مارپیچی به کهکشان راه شیری است ولی نزدیک‌ترین کهکشان نیست. آندرومدا بزرگ‌ترین کهکشان از گروه کهکشانی محلی است که شامل راه شیری، آندرومدا، سه‌تکه و ۳۰ کهکشان کوچک‌تر است. احتمال دارد که کهکشان‌های راه‌شیری و آندرومدا حدود ۳ تا ۵ میلیارد سال آینده با یکدیگر برخورد کنند.[۱][۲]
ابزار ساخت کد منو های دارای تب
hacker boy بازدید : 343 پنجشنبه 29 دی 1390 نظرات (0)

صورتهای فلکی بهمن ماه

درشبهای ماه بهمن ماه،دو صورت اززیباترین صورتهای فلکی را می توان در نزدیکی نصف النهار یافت این دو عبارت اند از جبار و ارابه ران

 

1.     جبار

ستاره های جبار

رجل الجباروابط الجواز دو ستاره پرفروغ این صورت اند.

رجل الجبار هفتمین ستاره ی پرنورآسمان به لحاظ روشنی ظاهری است. در واقع این ستاره درخشنده ترین ستاره ی کهکشان ماست.اگر رجل الجباربه فاصله ی خورشید از زمین بود (که الآن پانصد سال نوری با زمین فاصله دارد) 21000 مرتبه روشن تراز خورشید به نظر می آمد. رجل واژه ای عربی است به معنای پا، پای شکارچی رامشخص میکند. ابط الجوازا به رنگ نارنجی روشن، زیر بغل شکارچی را نشان می دهد و به دلایلی چند متمایز است.این ستاره، نخسستین ستا ره ای بود که قطر آن از طریق اندازه گیری مستقیم با استفاده از وسیله ی نبوغ آمیزی به نام تداخل سنج تابهای به دست آمد، یکی از بزر گترین ستاره های شناخته شده است وقطر آن تقریبا 800 برابر قطر خورشید است. مدار زمین تماما در دل ستاره جای می گیرد.این ستاره به خاطره تغییرات پیوسته ای که دراندازه اش روی می دهد شایان توجه است- قطر آن چون بادکنکی که باد شود وخالی شود، متناوبا افزایش وکاهش می یابد.

 بین ابط الجوزا ورجل الجبار،سه ستاره است- سه ستاره از قدر دوم به فاصله ی مساوی ازهم- که کمر بند جبار را مشخص می کند.  

شی  بسیار جالب توجهی در شمشیر جبار قرار دارد.در آنجا چشم برهنه ستاره ی محو ابر مانند ی را مشاهده می کند،مطالعه ی دقیقتر نشان می دهد که این جسم، سحابی بزرگ جبار است، توده ی عظیمی از گاز وغبار که در حالت انگیزش دایمی است وجرم آن به 10000 برابر جرم خورشید برآورد می شود. این سحابی بر اثر نور ستاره ی تتا-جبارکه در نزدیکی مرکز این ابر وسیع قرار دارد، دیده می شود. تتا-جبار در واقع ستاره ای چهار گانه است،چهار ستاره ای که ذوذنقه ای را می سازند.

پیدا کردن جبار در آسمان

جبار در حدود 90 درجه از جدی فاصله دارد. این صورت فلکی را به سهولت می توان پیدا کرد،باید رو به جنوب ایستاد و به بالا، نیمه ی راه میان افق و سمت الراس را نگریست.

پیدا کردن جبار (به زبان خودمانی):

من، همیشه دوست داشتم بتونم نقشه های آسمون را بخونم و صورت های فلکی را بشناسم. اما هر چی تلاش می کردم، نمی شد که نمی شد. اما برای اولین بار تو یه روز زمستونی تونستم. اولین صورت فلکی را که تونستم تشخیص بدم جبار بود.

خب، حالا چه طوری؟

فقط کافیه یه شب که هوا نسبتا خوبه، (حدود ساعت 9) از خونه بیرون بیاید و رو به جنوب بایستید. بعدش یه کمی سرتون را بالا ببرید و ستاره های آسمونو با شکل زیر تطبیق بدید. خیلی راحته چون چندتا ستاره ی پر نور داره.

به همین سادگی!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

با مراجعه به لینک تصویر یا کلیک بر صورت فلکی جبارمیتوانید تصویر را زوم کنید و تمام نوشته ها را بخوانید.

 

جبار در افسانه ها

در باره ی جبار(که نام لاتینی آن اریون است)افسانه های زیادی وجود دارد، بنابر یکی از این افسانه ها، اریون لاف آن زد که هیچ جانوری نمی تواند بر وی چیره شود. او جان خود را بر سر این لاف گذاشت. عقربی که  ژوپیتر فرستاده بود او را کشت. الهه دیانا را دل بر اریون بسوخت و او را به آسمان برد ودر مکانی دور از عقرب- به دوری نیمی از آسما- جای داد.جبار را اغلب به صورت مردی که گرزی در یک دست و پوست شیری در دست دیگر دارد، تصویر می کنند .

 

1.     ارابه ران

ستاره های ارابه ران

این صورت فلکی با پنج ضلعی مشخص ستاره هایش، متمایز می شود. در واقع فقط چهار تا از این ستاره ها به ممسک العنان تعلق دارند، ستاره ی پنجم(بتا)- ثور از صورت فلکی ثور، گاو است.عیوق(بز بان) پر نور ترین ستاره ی این پنج ضلعی، از حیث روشنی ظاهری، در جمع همه ی ستارگان آسمان مر تبه ی پنجم را دارد. ارابه ران را معمولا چون مردی تصویر میکنند که ماده بزی به دست دارد و ستاره ی عیوق نشان دهنده ی قلب بز است. به مثلث کوچکی از سه ستاره که نزدیک عیوق است باید اشاره کرد. این سه ستاره نزد اعراب به بز غالگان معروف بودند.

پیدا کردن ارابه ران

ارابه ران (ممسک العنان) راست بر بالای سر، تقریبا در حدفاصل میان جبار و جدی قرار دارد. شکل پنج ضلعی آن و نیز روشنی عیوق (با قدر ظاهری 0.2) به تشخیص این گروه ستاره ای کمک می کند 

پیدا کردن ارابه ران (به زبان خودمانی):

اگه تونستید جبار را پیدا کنید، پیدا کردن ارابه ران هم راحته.

اگه هم نه که......

اصلا نگران نباشید......چون.......اصلا زندگی یعنی همین: _زندگی یعنی امید و حرکت (از زندگی نامه ی پرفسور استیون هاوکینگ)

خب. بهتره به بحث خودمون برگردیم.

کمی بالاتر از جبار، ارابه ران وجود داره که پرنورترین ستاره ی اون عیوق نام داره. و حدود شکل یک پنج ضلعیه.

شب نجومی خوبی داشته باشید.

 

عیوق

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

لطفا نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود را راجع به این سایت و این مقاله در قسمت نظرات ابراز کنید.

در این وبلاگ همه آزادند تا اندیشه های خود را ابراز کنند.

پایان.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
هکر بوی
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • پیوندهای روزانه
    پشتیبانی

    شما می توانید در صورت انلاین بودن به صورت زنده با مدیر این وبلاگ گفتگو کنید و نظرات، پیشنهادات، انتقادات و سوالات خود را را به صورت زنده با او درمیان بگذارید.

    *برای برقراری ارتباط به هیچ نرم افزار جانبی احتیاج نیست.


    برای پشتیبانی از ما لطفا تولبار این وبلاگ را دانلود کنید.

    حجم کمتر از 200kb!

    Get our toolbar!

    آمار سایت
  • کل مطالب : 35
  • کل نظرات : 3
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 9
  • آی پی امروز : 2
  • آی پی دیروز : 10
  • بازدید امروز : 5
  • باردید دیروز : 12
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 65
  • بازدید ماه : 44
  • بازدید سال : 1,048
  • بازدید کلی : 16,193